Seneste kommentarer

02.01 | 17:38

Flot hjemmeside godt gået Torben

15.11 | 16:49

Torben du er en gudsbenådet håndværker 😇

Del siden

Sumbeam Alpine S1 1959

Sunbeam Alpine Series 1 fra 1959.

Bilen blev fundet og er købt fra en (i veteranbil kredse) kendt samler fra Græsted i Nordsjælland i juni 2017.
Omkring 1979 kom bilen ud for et færdselsuheld og blev af forsikringsselskabet "Nordlyset" erklæret totalskadet og der blev lavet skrotningsattest på den. Heldigvis købte daværende ejer bilen tilbage af forsikringen som en toldsag for at bygge den op igen. Opbygningen blev sandsynligvis for stor en opgave og han solgte bilen videre uden papirer.
De manglende papirer kom til et større opgør mellem køber og sælges og det afstedkom at bilen kom til at stå stille indtil nuværende ejer fandt den som et ”papkasse fund” i et maskinhus ved samleren fra Græsted.

Samleren fra Græsted er en samler med næse for de rigtige fund. At komme op til ham er som at træde ind i en tidslomme og det er svært at komme derfra igen uden et smil på læben.

Det har taget ca. 2 ½ år at bygge bilen til den stand den er i dag. Mange stumper, men ikke alle, kan stadigvæk findes i England og USA.
Heldigvis har Britiske bilfabrikanter været god til at ”låne” af hinanden gennem tiderne.

Med Sunbeam-Talbot 90 saloon som base byggedes der flere varianter af Sunbeam Alpine. Sunbeam Alpine Mk 1 og 3 fra 1951-53 og Sunbeam Alpine Series 1-5 fra 1959-68. To meget forskellige modeller med samme navn bortset fra MK og Series


I 1963 hyrede Rootes Group som stod bag bla Sunbeam Alpine den kendte Amerikanske bildesigner Carroll Shelby. Det var Shelby også designede AC Cobra, Ford Mustang og flere andre af datidens superbiler. Rootes group vil som så mange andre fabrikanter også ind på det Amerikanske marked. Det gjorde de med en ny Shelby designet model "Sunbeam Tiger". Den fik samme karosseri som Alpine S4 men det skulle være en High performance bil med alt det sidste nye udstyr og en lille 289" (4,3ltr) Ford V8 motor. Sunbeam Tiger var i produktion fra 1964 til '67

Denne Sunbeam Alpine S1 forlod samlebåndet i Dunsmore vest for Birmingham i oktober måned 1959 som eksportbil til Danmark med Body no. 151-1 / assembly no. B900 1309

Mange Brittiske biler havde to eller flere registrerings numre.

Body nummer var typisk et nummer karrosseriet fik inden det blev sendt til maler og findes typisk uden maling under skiltet og malet karrosserifarve ovenpå skiltet.

Efter at karosseriet kom tilbage fra maler til Coventry fik det et Build no. som fulgte bilen egnnem samlefabrikken for tilsidst at få det endelige Commision no. også kaldet VIN (Vehicle Identification Number) eller på Dansk et Chassis nummer.

Prisen for en Sunbeam Tiger var i 1965 ca 1500,-£ hvilket omregnet til i dag svarer til ca 36000,-£. 

Til sammenligning kostede en Sunbeam Alpine S1 som min  i 1959 var ca. 1100,-£. svarende til 32000,-£ idag. Købspriser fra ny, salgspriserne idag er meget anderledes og bla Shelby´s navn øger priserne på de biler han har været invoveret i så idag er salgspriserne for hhv Alpine og Tiger væsentligt differentierede