Bilen blev handlet ved et åbent hus arrangement ved Classic Motor Sale i Skodborg i November 2024.

Stig og Bo Windfelt som er indehaver af  Classic Motor Sale er et par rigtigt hyggelige og skønne mennesker, så det tog ikke længe at finde en pris hvor både køber og sælger stod tilbage med en god mave fornemmelse.


Bilen er en Triumph Stag MKll fra 1973.

Som flere andre bilfabrikanter fra dengang forsøgte også Triumph at promovere sig på det Amerikanske marked.

9.juli 1970 forlod den første Triumph Stag samlebåndet i Solihull Coventry.


Triumph Stag er en vellykket 2+2 sportstourer, som blev solgt mellem 1970 og 1978. Den blev designet af den Italienske designer Giovanni Michelotti.

Design og styling blev udtænkt som en luksus sportsvogn som konkurrerede direte med Mercedes SL modellerne.


Motoren blev en katastrofe og et kvælertag for Triumph.  Triumph ingenørerne fravalgte den velkendte Buick215" motor som var gennemtestet og brugt af bla. Rover. Ingenørerne overbeviste ledelsen om at Rover motoren ikke kunne være i motorrummet på Stag'en og brugte i stedet tid på at re-designe den 4-cylindrede Triumph Dolomite-rækkemotor blok som også blev udviklet til Saab 99. 

Af datidens motorer var V8 Stag-motoren en avanceret OHC-motor, der for sin tid havde mange hestekræfter og højt moment.
Planen var at man vil bruge konceptet til fremtidig udvikling af et komplet udvalg af 4-, V6- og V8-motorer.
Da man søgte efter flere hk og højere drejemoment  øgede man volumen fra 2,5 liter til 3 liter og gik tilbage til to Zenith Stromberg karburatorer i stedet for benzin indsprøjtning.
Denne beslutning betød i sidste ende at man løb ind i problemer med Amerikanske emissionsdirektiver og det Amerikanske salg faldt drastisk. Generelt blev motorproblmerne så store at tiltroen til en stabil bil blev 

tilsidesat af markedet og ejerne.

Fejl design af kølekanaler i topstykkerne, for lille køler med ringe gennemstrømning og forkædeproblemer var- og er stadigvæk Stag´ens Akilleshæl

Mange Triumph Stag kører i dag med Rover3,5/Buick 215" V8 motoren i stedet for den originale Triumph motor. 


En Triumph Stag kostede i 1973 ca 3500,-£ hvilket svarede til ca 35.000,-kr plus danske afgifter.

Triumph 3.0L V8 i en Stag.

Triumph Dolomite slant-four engine i en SAAB 99

Rover 3,5L V8 er en modificeret Buick 215"