Seneste kommentarer

02.01 | 17:38

Flot hjemmeside godt gået Torben

15.11 | 16:49

Torben du er en gudsbenådet håndværker 😇

Del siden

Rover P5b 1967

Denne bil er kommet hjem fra Holland 18. december 2021.

Det er en bil der skal reddes, dvs "Nuts & Bolts" renovering med mange gode svejsetimer.

Bilen er en luksusbil fra sidst i 60erne med en lille 3,5l Buick V8 og 3 trins Borg & Warner automatgear. Motoren er også den motor som de fleste kender som Rover 3500 V8, men i virkeligheden er det en alluminiumsmotor man købte fra Buick og monterede lidt Britiske stumper på den, bla lucas dynamo og to SU karburatorer.

P5b modellen blev tidligere brugt af Queen Elizabeth, Prime Minister Margaret Thatcher og nogle ambasader som valgte Rover P5b bla. pga. at den var lidt mindre, billigere og mere smidige f.eks Rolls Royce's og Mercedes.

128kg spare parts...just for a start
128kg spare parts...just for a start
På vej til maler- 11/23
På vej til maler- 11/23

Som at finde en nål i en høstak viser det sig at denne bil har et særligt lavt Chassisnummer 84800004A. Rover byggede 79 stykker af disse P5b V8 Coupe modeller i 1967 til 1968 hvoraf denne er nummer 4A. Man kan jo kun "gisne" om hvor de tre første i serien er i dag, eller om de desværre er gået helt til og ikke eksisterer længere. Det må vi have "British Motor Industry Heritage" til at svare på. Det bliver spændende.....

Bilen har været adskilt i små stumper. Karosseriet sendt til maler i Jylland

B&W 35 gearkassen er renoveret og motoren er renoveret og monteret i sinSubframe. Subframe gør det nemt af montere det meste af drivlinjen inden det hele monteres i karosseriet.

Inden montering i karosseriet blev motoren kørt til ("break in"). "Break in" for sådan en motor med roterende hydrauliske ventilløftere er lidt speciel og kræver at den står fuldt integreret i et motorstativ, hertil brugte jeg bilens egen Subframe.

Subframe bliver samlet med hjulophæng, bremserør, styretøj, motor, udstødning og gearkasse inden den løftes op i karosseriet.


I sommeren 2024 kunne bilen køre for egen motor igen og har siden kørt mange test km på prøveplader. Længste tur var 300km til Holte for at deltage i DRs optagelser til serien "Carmen Curlers".


Prisen for en Rover P5b i 1967 i Danmark var ca 82.000,-kr

Optagelser til DR-Carmen Curlers